SÖK I BLOGGEN

21 dec. 2012

Klädåtervinning och Miljöpåverkan


Varje år slängs det ca 70 000 ton kläder. Det är ungefär 8 kg per person. Denna summa vill naturvårdsverket få ner till endast 5 kg. Tydligen ligger dock själva miljöproblemet inte vid själva undanskaffandet av kläderna som slängts utan vid den tanklösa konsumtionen av kläderna - som massproducerats med miljöfarliga kemikalier – för att ersätta de slängda kläderna. För att motverka denna miljöpåverkan säger naturvårdsverket att second hand-konsumtion och återanvändning av kläder kan vara en lösning till problemet. Men även då flera stora kedjor så som Acne, Filippa K och Boomerang erbjuder second hand av det egna varumärket, och många välgörenhetsorganisationer erbjuder insamling av plagg som annars skulle slängas bort säger konsumtionsforskaren Karin M Ekström att många inte alltid vet var man ska lämna kläder då dessa organisationer inte alltid är tydliga med var man kan och ska lämna sina kläder.

Självklart kan man som privatperson hjälpa till att minska miljöpåverkan genom att sälja sina kläder när man är klar med dom eller har tröttnat, köpa second hand, byta med kompisar eller upcycla som vi tidigare nämnt i bloggen.

Läs mer på SVDSveriges Radio och GP



(Bild lånad av GP)

18 dec. 2012

Vi hjälper tjejer att hitta en klädbytarkompis inför nyår!


Idag startar vi på Reuse ett Nyårsklänningsbytar-event Facebook där tjejer kan mötas och byta nyårsstassar med varandra. Enligt devisen "bytt är nytt!" vill vi inspirera till att byta kläder istället för att köpa nytt och slänga. Det gynnar såväl miljön som den enskilda garderoben och den personliga ekonomin.

Att hitta den perfekta nyårsklänningen kan var en stor utmaning och ibland väldigt kostsamt. Dessutom tenderar nyårsklänningen att bara bli använd en enda gång och sedan bara ta plats i garderoben tills den, i värsta fall, åker ner i soporna. För man vill inte ha på sig samma klänning som förra året... 
VI vill hjälpa alla att hitta en kompis att byta nyårsklänning med. Det som är gammalt för en är ju helt nytt för någon annan! En in - en ut och bytt är nytt!

Sä här går det till:

- Lägg upp annons på Reuse.se
- Använd kampanjkod "nyår12" för att annonsera gratis
- Skriv gärna i beskrivningen på annonsen att du byter din produkt mot en annan nyårsklänning!
- I fältet "tag" tagga din annons med #nyårsklänning
- "Attenda" eventet https://www.facebook.com/events/504717112906640 och lägg till din annons som en kommentar i eventet
- Se om du hittar en annan annons du blir intresserad av i eventet - kommentera och prata med varandra för att komma överrens om ett byte och hitta en match att byta nyårsklänning med
- Bjud gärna in dina väninnor till eventet. Desto fler vi är desto större chans till bra byten och snygga nyårspinglor!


14 dec. 2012

Fejk är fult


På Reuse kämpar vi aktivt för att alla annonser och produkter som säljs ska vara äkta vara. Oavsett om det gäller high-streetmärken eller produkter från erkända modevaruhus. Tyvärr är många kopior mycket välgjorda och svåra att skilja från originalet. Som tur är har ämnet blivit en het debatt och det finns nu flera guider online som förser konsumenter och företag med tips för att göra det lättare att urskilja kopiorna från originalen och på så sätt försöka sätta punkt för en industri som är uppbyggd av kriminell verksamhet.

På Reuse är det inte bara urvattnandet av varumärken och kopieringen av upphovsrättsskyddade produkter som engagerar oss i frågan, utan också de dåliga arbetsförhållanden och miljöovänliga ämnen som fejkindustrin använder sig av.

”När jag började med det här för ungefär 20 år sedan såg man privatkopiering som ett slags ”Robin Hood-verksamhet”: det var okej att ta från de stora rika firmorna. Men så är det inte. De är inte de som är de stora förlorarna. ” – DN 1 December 2012

DN är inte de enda som uppmärksammat förfalskningsindustrin, även då den har varit i blåsväder en längre tid är det dock inte förrän på senare år som fokus har skiftat från lyxvaruhusens ekonomiska situation till de miljö– och humanitära aspekter som verksamheten berör. Fejkarfult heter sidan som dedikerat sin verksamhet till att utbilda om och bekämpa kopieindustrin – deras mission, som de förklarar på sin hemsida, är att bekämpa fejkindustrin då den likt annan kriminell verksamhet stödjer barnarbete, människohandel, narkotikahandel och, i vissa fall, finansierar terroristgrupper.
Samma argument tar Anders Frelin upp i DN då han intervjuar Ann-Charlotte Söderlund som är ordförande i Svenska föreningen mot piratkopiering. ”det är ju inte ett gäng som säljer väskor och ett helt annat gäng som säljer droger. Det är samma gäng i toppen som säljer det som är mest lönsamt för tillfället.”

Med tanke på allt det som fejkindustrin bidrar till så kan man ju lugnt säga att fejk faktiskt är fult!

Bilder från fejkarfult











13 dec. 2012

Upcycling


Att återvinning länge har varit på tapeten i både miljö- och modesammanhang är väl ingen nyhet, men vad som kanske mer har börjat väcka intresse i dessa kretsar på senaste tiden är ”upcycling”, metoden att ut ur gamla klädesplagg skapa nya, trendigare, uppgraderade varianter.  Fenomenet har setts som spridda skurar över världen men har på senare tid fått fäste i flera olika organisationer, där framförallt välgörenhetsorganisationer stått i centrum. I sverige har t.ex Stadsmissionen, en erkänd second-hand och vintage-butik, startat sin egen version av upcycling vilket har lett till en egen klädeslinje med namnet ”Stadsmissionen remake”. 
Att ”reuse” och ”remake” både second hand, vintage och last season-plagg är dock inte bara för de större kedjorna utan har sedan en tid tillbaka även blivit en konsumentaktivitet. Att upcycla hemma själv kräver såklart en del träning, men är också en utmärkt aktivitet av både ekonomiska så väl som miljövänliga skäl. Men självklart kan man inte sopa under mattan att den känslan och det unika utseendet en upcyclad kreation som man själv har skapat är anledning nog att börja redan idag.









6 dec. 2012

Reuse-app!


Nu har vi lanserat vår Reuse-app! Appen är helt gratis att ladda ner och finns för iPhone och iPod touch och i den kan du enkelt både sälja och köpa kläder var än du befinner dig.
Genom att fota produkten du vill sälja, med telefonen, kan du sedan på bara några klick lägga upp din annons på Reuse.se! Appen kan också användas för att bevaka och favoritmarkera annonser som intresserar lite extra.
Med appens funktioner kan du också:  
  • Skapa kostnadsfritt konto
  • Dela annonsen direkt på Facebook, Twitter, Google+ eller via email
  • Appen låter dig maila eller ringa direkt från annonsen
  • Bilderna till annonserna går att se i storbildsformat
  • Möjligt att visa annonser efter respektive kategorier
  • Sökfunktion för annonser med egna sökord




4 dec. 2012

Nomad är trenden för s/s 2014

Trendanalytikern Lidewij Edelkoort är på besök i Stockholm, denna gång för att hålla en föreläsning om de trender hon förutspått för vår/sommar 2014. Men också för att introducera sina lyssnare i Berns stora salong för en ny världsordning i modevärlden. En som både förflyttar sig och förändrar sig i samma snabba tempo som trender har en tendens att göra. Resultatet av detta anser Edelkoort inte bara har påverkat sättet vi lever utan kommer också att påverka sättet vi klär oss. Till 2014 års trender fanns ett genomgående tema av en nomadisk livsstil där vandrande folkslag stod i centrum för inspirationen. Centralt var också livsstilen som gick tillbaka till att samla vilket gjorde sig speciellt påtagligt i de olika trenderna som presenterades. Den första ”stilen” kan bäst beskrivas som en strandgodssökare och kringdrivare som spenderar sina dagar på stranden samlandes på plast, vrakgods, fjädrar och annat ilanddrivet bråte. Känslan för att återanvända andras avlagda tillbehörigheter kändes högst centralt. För strandgodssökaren är de solblekta och av havet urtvättade kläderna som hittades vid kustlinjen att föredra framför den nyare versionen av samma plagg.

Detta ekonomiska och etiska sätt att se på konsumtion förklarar Edelkoort handlar om att människan har blivit mer medveten, både om sina egna handlingar och om livsstil. Hon menar på att vi börjar bli mer och mer medvetna om våra val och därmed också om hur vi konsumerar, detta har lett till att varje köp ska kunna motiveras.

Edelkoort står också bakom utställningen ”the pop up generation” som har gått och blivit en bok. Intressant i denna utställning var bland annat artistkollektivet Neozoon som med hjälp av secondhandpälsar återskapade djurens ursprungliga form som sedan tejpades upp på husväggar.


Källa: DN.se
Bilder här: Trend Tablet

Lidewij Edelkoort föddes 1950 i Nederländerna och studerade mode och design på The School of Fine Arts i staden Arnhem. Efter sina studier startade hon sin karriär som trendanalytiker åt modevaruhuset, De Bijenkorf. Snart därefter upptäckte hon att hon besatt en talang för att förutspå trender. Inte sent därefter flyttade hon till Paris där hon blev en fristående trandkonsult och startade sedermera Trend Union som är ett trendföretag som förutspår framtida trender och livsstilar (Trendunion.com).

Edelkort har fått internationellt erkännande för sitt arbete och har arbetat med flera av vår tids störta varumärken och är ansedd att vara en av världens främsta trendanalytiker. Hon har blivit utsedd till en av de 25 mest inflytelserika människorna inom mode av TIME magazine, Aid to Artisans gave henne deras life-time achievement award för hennes arbete inom hantverk och design och hon har också fått Grand Seigneur priset för hennes arbete inom mode och textil.