SÖK I BLOGGEN

7 dec. 2010

http://hd.se/skane/2010/11/30/hon-vill-bli-storst-i-sverige/

Hon vill bli störst i Sverige

Det började som prat om hur tråkigt Blocket var. Nu siktar Elina Rannestig på att bli störst i Sverige med sin webbplats för handel med begagnade kläder.


 Det tog ett år av funderande innan mor och dotter, Bettan Toresson och Elina Rannestig, gjorde verklighet av företagsplanerna. HD/NST Sonny Thoresen

 För tillfället försöker grundarna att få så många som möjligt att lägga in sina annonser. Till årsskiftet får de se om affärsidén håller. Då kommer de att börja ta betalt för annonserna.
HD/NST Sonny Thoresen



 
 
 
 
 
 
 
 

HITTARP. - Man vet ju själv, man köper ett nytt plagg för 700 kronor och använder det en gång och sen vill man inte ge bort det, säger Elina Rannestig, 22 år och grundare av ReUse.
Det är också idén med det företag som funnits på webben drygt en månad. Privatpersoner och företag ska kunna lägga ut annonser med begagnade plagg, främst märkeskläder och accessoarer.
- Det ligger i tiden, både miljötänket och ett sätt att tjäna pengar på.

Det hela började i föräldrarnas lusthus vid villan i Hittarp, när Elina Rannestig satt och diskuterade med sin mor, Bettan Toresson. Båda är väldigt klädintresserade men tyckte inte att den största privathandelplatsen på nätet, Blocket, kändes tillräckligt fräsch när det gäller klädannonserna. Nu driver de ReUse tillsammans, med kontor i sina respektive bostäder. CURT designbyrå i Malmö har gjort själva webbplatsen.

- Sidan ska bli den absolut största i Sverige, och om det går bra kör vi Skandinavien, säger Elina Rannestig.
Elina Rannestig inser att konkurrensen med jättarna Blocket och Tradera är stor men hoppas kunna hitta sin nisch. De ideella organisationer som samlar in kläder ser hon däremot inte som konkurrenter.
- Jag ger själv kläder till kyrkinsamlingar för jag har en himla massa som ingen vill köpa.

För tillfället jobbar Elina deltid på Norfrig Sverige AB, men målet är att kunna jobba heltid med ReUse, som är ett familjeföretag. Målgruppen är främst de mellan 16 och 35 år. Efterhand kan det också bli en separat avdelning för barnkläder.

Fram till den första januari kostar det inget att annonsera på ReUse.
- Det blir en utmaning att se om folk är beredda att betala sen, säger Elina Rannestig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar