På Reuse kämpar
vi aktivt för att alla annonser och produkter som säljs ska vara äkta vara.
Oavsett om det gäller high-streetmärken eller produkter från erkända
modevaruhus. Tyvärr är många kopior mycket välgjorda och svåra att skilja från
originalet. Som tur är har ämnet blivit en het debatt och det finns nu flera
guider online som förser konsumenter och företag med tips för att göra det
lättare att urskilja kopiorna från originalen och på så sätt försöka sätta
punkt för en industri som är uppbyggd av kriminell verksamhet.
På Reuse är det
inte bara urvattnandet av varumärken och kopieringen av upphovsrättsskyddade
produkter som engagerar oss i frågan, utan också de dåliga arbetsförhållanden
och miljöovänliga ämnen som fejkindustrin använder sig av.
”När jag började
med det här för ungefär 20 år sedan såg man privatkopiering som ett slags
”Robin Hood-verksamhet”: det var okej att ta från de stora rika firmorna. Men
så är det inte. De är inte de som är de stora förlorarna. ” – DN 1 December
2012
DN är inte de enda
som uppmärksammat förfalskningsindustrin, även då den har varit i blåsväder en
längre tid är det dock inte förrän på senare år som fokus har skiftat från
lyxvaruhusens ekonomiska situation till de miljö– och humanitära aspekter som
verksamheten berör. Fejkarfult heter sidan som dedikerat sin verksamhet till
att utbilda om och bekämpa kopieindustrin – deras mission, som de förklarar på
sin hemsida, är att bekämpa fejkindustrin då den likt annan kriminell verksamhet
stödjer barnarbete, människohandel, narkotikahandel och, i vissa fall, finansierar
terroristgrupper.
Samma argument tar
Anders Frelin upp i DN då han intervjuar Ann-Charlotte Söderlund som är
ordförande i Svenska föreningen mot piratkopiering. ”det är ju inte ett gäng som säljer väskor och ett helt
annat gäng som säljer droger. Det är samma gäng i toppen som säljer det som är
mest lönsamt för tillfället.”
Med tanke på allt
det som fejkindustrin bidrar till så kan man ju lugnt säga att fejk faktiskt är
fult!
Bilder från fejkarfult
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar