SÖK I BLOGGEN

4 dec. 2012

Nomad är trenden för s/s 2014

Trendanalytikern Lidewij Edelkoort är på besök i Stockholm, denna gång för att hålla en föreläsning om de trender hon förutspått för vår/sommar 2014. Men också för att introducera sina lyssnare i Berns stora salong för en ny världsordning i modevärlden. En som både förflyttar sig och förändrar sig i samma snabba tempo som trender har en tendens att göra. Resultatet av detta anser Edelkoort inte bara har påverkat sättet vi lever utan kommer också att påverka sättet vi klär oss. Till 2014 års trender fanns ett genomgående tema av en nomadisk livsstil där vandrande folkslag stod i centrum för inspirationen. Centralt var också livsstilen som gick tillbaka till att samla vilket gjorde sig speciellt påtagligt i de olika trenderna som presenterades. Den första ”stilen” kan bäst beskrivas som en strandgodssökare och kringdrivare som spenderar sina dagar på stranden samlandes på plast, vrakgods, fjädrar och annat ilanddrivet bråte. Känslan för att återanvända andras avlagda tillbehörigheter kändes högst centralt. För strandgodssökaren är de solblekta och av havet urtvättade kläderna som hittades vid kustlinjen att föredra framför den nyare versionen av samma plagg.

Detta ekonomiska och etiska sätt att se på konsumtion förklarar Edelkoort handlar om att människan har blivit mer medveten, både om sina egna handlingar och om livsstil. Hon menar på att vi börjar bli mer och mer medvetna om våra val och därmed också om hur vi konsumerar, detta har lett till att varje köp ska kunna motiveras.

Edelkoort står också bakom utställningen ”the pop up generation” som har gått och blivit en bok. Intressant i denna utställning var bland annat artistkollektivet Neozoon som med hjälp av secondhandpälsar återskapade djurens ursprungliga form som sedan tejpades upp på husväggar.


Källa: DN.se
Bilder här: Trend Tablet

Lidewij Edelkoort föddes 1950 i Nederländerna och studerade mode och design på The School of Fine Arts i staden Arnhem. Efter sina studier startade hon sin karriär som trendanalytiker åt modevaruhuset, De Bijenkorf. Snart därefter upptäckte hon att hon besatt en talang för att förutspå trender. Inte sent därefter flyttade hon till Paris där hon blev en fristående trandkonsult och startade sedermera Trend Union som är ett trendföretag som förutspår framtida trender och livsstilar (Trendunion.com).

Edelkort har fått internationellt erkännande för sitt arbete och har arbetat med flera av vår tids störta varumärken och är ansedd att vara en av världens främsta trendanalytiker. Hon har blivit utsedd till en av de 25 mest inflytelserika människorna inom mode av TIME magazine, Aid to Artisans gave henne deras life-time achievement award för hennes arbete inom hantverk och design och hon har också fått Grand Seigneur priset för hennes arbete inom mode och textil.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar