SÖK I BLOGGEN

25 jan. 2013

Varumärken som tar ansvar


Runt om i modevärlden kan man se företag som aktivt jobbar med CSR (Corporate Social Responsibility) för att skapa en bättre värld. Företag som har varit med ett tag skyltar med att de numera sysslar med diverse välgörenhetsaktioner. Svenska Gina Tricot satsar på transparens genom att lansera The Good Project som ger kunden en inblick i hur företaget jobbar för att varje steg i tillverkningsprocessen ska vara så etisk som möjligt.  Fler nya företag på modemarknaden bygger också sina varumärken helt kring sådan verksamhet. Ett av dessa företag är klädmärket Everlane. Genom att vara helt transparanta med framställningen av sina produkter och visa hela tillverkningsprocessen förklarar de hur de har klippt bort alla mellanhänder för att kunna erbjuda samma höga kvalitet som lyxbutikerna men till mycket lägre priser (ca $15 för en t-shirt). Ett av företagets aktioner har varit att under Black Friday (amerikansk ”helgdag” där rea och konsumtion spelar en central roll) stänga ner sin site, där klädesmärket säljs exklusivt, vilket gjorde att all handeln av klädesmärket låg nere den dagen.  En sådan aktion går verkligen hand i hand med hur Everlane ser på konsumtion och försöker göra folk mer medvetna om hur de konsumerar och vilka varor de köper. Helt klart ett initiativ att se upp till!



Bild lånad av Crunchbase

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar