SÖK I BLOGGEN

29 jan. 2013

Något Gammalt, Något Nytt och Något Upcyclat


Det är hög tid för bröllopsmässor, den 20 januari gick startskottet på Malmö Börshus, och nu i helgen hölls mässor på både Nacka Strandmässa och på Grand Hotel i Stockholm. På mässorna trängs oräkneliga utställare beredda att hjälpa till med allt från planering av musik till bröllopstårta och såklart också med Klänningen. Den där Klänningen med stort K.

Men vad händer med klänningen efter den stora dagen? Kanske hamnar den i något förråd, för speciell för att användas igen och så pass personlig att det blir svårt att ge bort eller sälja den. Förhoppningen om att någon kanske ska använda den igen kan också vara en anledning till att man håller fast vid klänningen. Men vad många inte tänker på är att det finns ett sätt att ge klänningen nytt liv utan att behöva varken sälja eller ge bort den och det är genom att återanvända klänningens material, och på så sätt låta den leva vidare. Ett populärt val är att göra om sin bröllopsklänning till en dopklänning, men andra delar av klänningen går också bra att använda vidare. Har klänningen påsydda pärlor eller liknande kan också dessa användas och sättas på t.ex. en brosch eller göras om till smycken med en personlig touch.  




De små väskorna är gjorda utav en mormors bröllopsklänning från 1948 och bars av hennes barnbarn på dennes bröllop.
Bilder lånade från Eagletribune

25 jan. 2013

Varumärken som tar ansvar


Runt om i modevärlden kan man se företag som aktivt jobbar med CSR (Corporate Social Responsibility) för att skapa en bättre värld. Företag som har varit med ett tag skyltar med att de numera sysslar med diverse välgörenhetsaktioner. Svenska Gina Tricot satsar på transparens genom att lansera The Good Project som ger kunden en inblick i hur företaget jobbar för att varje steg i tillverkningsprocessen ska vara så etisk som möjligt.  Fler nya företag på modemarknaden bygger också sina varumärken helt kring sådan verksamhet. Ett av dessa företag är klädmärket Everlane. Genom att vara helt transparanta med framställningen av sina produkter och visa hela tillverkningsprocessen förklarar de hur de har klippt bort alla mellanhänder för att kunna erbjuda samma höga kvalitet som lyxbutikerna men till mycket lägre priser (ca $15 för en t-shirt). Ett av företagets aktioner har varit att under Black Friday (amerikansk ”helgdag” där rea och konsumtion spelar en central roll) stänga ner sin site, där klädesmärket säljs exklusivt, vilket gjorde att all handeln av klädesmärket låg nere den dagen.  En sådan aktion går verkligen hand i hand med hur Everlane ser på konsumtion och försöker göra folk mer medvetna om hur de konsumerar och vilka varor de köper. Helt klart ett initiativ att se upp till!



Bild lånad av Crunchbase

23 jan. 2013

Gina Tricot och Nordisk Designhögskola Remake-kollektion


Gina Tricot fortsätter att samarbeta med Nordisk Designskola i Borås och släpper i år en ny Remake-kollektion. Årets kollektion kommer att fokusera på festklädsel och är inspirerad av 20-tals mode och haute couture. Precis som föregående år är varje plagg exklusivt i sig samt producerade av Gina Tricots överskottsprodukter. Intäkterna från detta års remake-kollektion kommer att oavkortat gå till Unicef.
Kollektionen kommer att bestå av accessoarer, klänningar och skor och kommer att finnas i utvalda butiker i slutet av denna månad.





Bilder lånade från fashionink


18 jan. 2013

Green Carpet Challenge


I täten för kampanjandet för en modendustri med en mer hållbar och miljövänlig inställning hittar man Livia Firth, fru till den brittiska skådespelaren Colin Firth och tillika miljökämpe. Ett brinnande intresse för mode och en passion för miljöfrågor fick henne att starta Eco-Age, ett butikskoncept som sedermera har blivit ett onlinemagasin för miljömedvetna konsumenter som strävar efter att leva ett ”grönare” liv. 

Utöver att att vara kreativ chef för företaget skapade Firth också Green Carpet Challenge, en kampanj som strävar efter att få världskända profiler att bära miljövänliga kreationer till stora galor i ett försök att ge hållbart mode sin välförtjänta stund i rampljuset. Haute-couture designers som anslutit sig till kampanjen är bland annat Valentino, Chanel, Gucci, Yves Saint Laurent, Stella McCartney, Roger Vivier, Alberta Ferretti, och Ermengildo Zegna.

Senast ut i raden av designers och välkända profiler som medverkat i kampanjen såg vi Bradley Cooper, iklädd en miljövänligt producerad smoking av toppdesignern Tom Ford. 


Bradley Cooper i en miljövänlig smoking signerad Tom Ford


Livia Firth i en svart kreation av Armani gjord utav återvunna plastflaskor



Julianne Moore i Tom Fordklänning gjord utav återvunnen vintagesammet

Bilder lånade från TriplePundit och Eco-age

15 jan. 2013

Elle-galan 2013

För sextonde året är Elle-galan tillställningen som samlar Sveriges fashionelit iklädda sina absolut bästa galaoutfits. Årets gala tog plats på Grand Hotel med efterfest i Spegelsalen. Internationella designern Haider Ackermann var på plats tillsammans med flera av Sveriges främsta profiler från modebranschen. Under kvällen tilldelades flera heta modenamn priser för sina bidrag till modeindustrin.

Årets vinnare: 


Årets designer: Ann-Sofie Back


Årets hederspris: Bea Åkerlund


Årets nykomling: Saif Bakir och Emma Hedlund som är Common


H&M & Elle Conscious Award: Stella McCartney


Årets bäst klädda duo: Icona Pop


Årets fotograf: Julia Hetta


Årets look: Marie Serneholt


Årets bäst klädda kvinna: Ruth Vega Fernandez


Årets makeupartist: Ignacio Alonso


Årets blickfång: Diana Orving


Årets modell: Frida Gustavsson


Årets bäst klädda man: Tomas Ledin


Årets accessoardesigner: Malinda Damgaard


Årets internationella designer: Haider Ackermann

Årets Stylist: Marcus Söder (ej bild)

Alla bilder är lånade från Stureplan.se 

11 jan. 2013

Trendspana med oss!

Vi kan knappt bärga oss inför vårens trender, men vi vill också veta vad du tror kommer att vara vårens "it-plagg"!





Bild 1 lånad från Bohomoth, bild 2 från Marionwd och bild 3 från La Modella Mafia



8 jan. 2013

Vårens comeback?

Ibland går det väldigt fort i modevärlden och trenderna känns som att de är över innan de ens har hunnit börja, och det tar ofta inte lång tid innan man blir varse om säsongens hype. På senaste tiden har vi sett baseballjackan, collegetröjan med tryck och bomberjackan. För den här säsongen förutsäger vi att baseballjackan kommer att få en välförtjänt comeback!




Bild 1 lånad från Columbine på Freshnet, Bild 2 från Marcella på Rodeo och bild 3 från Megafonen.nu